Restaurant beginnen? Voorkom deze veelgemaakte fouten

Het beginnen van je eigen restaurant is voor veel mensen een grote droom. Toch is het een flinke opgave. Je moet namelijk verschillende factoren met elkaar combineren, zoals gastvrijheid, smaakbeleving en ondernemerschap. Daarom is het belangrijk om goed voorbereid te zijn als je wilt dat deze droom werkelijkheid wordt. Passie is natuurlijk belangrijk, maar de juiste planning en kennis zijn nog belangrijker. In dit artikel bespreken we een aantal veelgemaakte fouten bij het starten van een restaurant, zodat jij deze niet meer hoeft te maken.
Een restaurant beginnen op een goede locatie
Het is niet voor niets dat vastgoedexperts altijd zo hameren op de locatie. De locatie van je restaurant is namelijk van cruciaal belang. Toch wordt dit aspect door veel startende restauranthouders onderschat. Het kiezen van een plek die je persoonlijk mooi vindt, is niet voldoende. Je moet strategisch nadenken over factoren zoals voetgangersverkeer, parkeergelegenheid, zichtbaarheid vanaf de straat, concurrentie in de buurt en natuurlijk of de locatie aansluit op de doelgroep. Zijn studenten je doelgroep? Dan is het bijvoorbeeld belangrijk dat de locatie makkelijk te bereiken is.
Niet nadenken over het concept: Lekker eten serveren is niet voldoende en daarom is deze gedachte een grote valkuil. Gasten komen namelijk niet alleen voor het lekkere eten, maar ook voor de ervaring. Je concept is wat jouw restaurant onderscheidt van de vele anderen.
Denk aan een duidelijke stijl , een consistente menukaart, inrichting, muziek, bediening en zelfs je servies. Het is belangrijk dat al deze dingen goed op elkaar zijn afgestemd. Kies iets dat aansluit bij je eigen passie, maar ook bij de verwachtingen van je doelgroep.
Onderschatting van operationele kosten
Veel ondernemers gaan vol enthousiasme van start, maar lopen vast zodra de kosten zich opstapelen. Het openen van een restaurant brengt veel meer kosten met zich mee dan vaak wordt verwacht. Dit is dus belangrijk om rekening mee te houden. Denk daarom niet alleen aan de kosten die gepaard gaan met de opstart van je bedrijf. Dit gaat om kosten voor inrichting, apparatuur en vergunningen. Daarnaast zijn er namelijk ook nog terugkerende kosten. Denk aan de inkoop van ingrediënten, huur of hypotheek, personeelskosten, gas, water en licht, kosten voor marketing en nog allerlei onvoorziene kosten. Het is daarom aan te raden om een stabiel financieel plan op te stellen. Zorg ook voor een buffer die je kunt gebruiken bij financiële tegenvallers.
Het vinden van een fijne groothandel
Als beginnende horecaondernemer die een restaurant wilt beginnen, is het van onschatbare waarde om vanaf het begin een groothandel te hebben die bij jouw visie past en die alle producten heeft die je nodig hebt. Het is handig om alles op één plek te hebben. Een goede aanrader is om gebruik te maken van een online groothandel. Hier kun je al makkelijk en snel het aanbod inzien. Een goed voorbeeld hiervan is compliment.nl waar je van alles kunt vinden voor je restaurant.
Je kunt ook naar een fysieke horeca groothandel kiezen waar je eindeloos rond kunt lopen. Dit is ook handig om je van tevoren te oriënteren op de verschillende producten die een groothandel aanbiedt.
Verwaarlozing van digitale marketing
Een ander veelvoorkomend struikelblok is het onderschatten van het belang van een goede online aanwezigheid. Mensen zijn soms toch sneller geneigd om eerst online te zoeken naar een geschikt eetplekje.Dat betekent dat jouw restaurant goed zichtbaar moet zijn op Google, sociale media en restaurantplatforms zoals TheFork, TripAdvisor of OpenTable. Daarnaast is het hebben van een professionele website en website beveiliging geen overbodige luxe. Zorg ervoor dat deze toegankelijk is op smartphones en dat de contactinformatie klopt. Het is ook handig om de menukaart vast online te plaatsen. Daarnaast is het raadzaam om actief te zijn op sociale media. Platforms zoals Instagram en Facebook lenen zich uitstekend voor het delen van foto’s van je gerechten, aankondigingen van evenementen, behind-the-scenes materiaal en klantrecensies.
Lees ook eens onze blog over hoe oude panden een nieuw bestemmingsplan krijgen.

