Horeca trend: wat is nieuw?
Horeca is een tijdloos concept. Gezellig uiteten, even snel een koffietje of een zakelijke bespreking tijdens de lunch. Mensen blijven horecagelegenheden bezoeken. Maar het blijft daarom wel belangrijk om voortdurend te ontwikkelen om te kunnen voldoen aan de wensen, behoeften en verwachtingen van de klant. We nemen je mee in de nieuwste horeca trends die de toon zetten voor een verbeterde culinaire ervaring!
Niet wát, maar waarom!
Natuurlijk ga je graag ergens eten waar je de smaak en de kwaliteit van het eten het best vindt. Maar steeds vaker hechten consumenten meer waarde aan authenticiteit en willen ze niet alleen lekker eten, maar een complete ervaring beleven. De keuzes achter jouw gerechten, leveranciers en personeel en daarbij je transparantie en authenticiteit van de bedrijfsvoering, worden steeds belangrijker en zorgen voor een betere band met je klanten.
Horecagelegenheden die ‘unieke’ belevenissen bieden, zoals thema-avonden, bier-proeverijen, live muziek, e.d., zij nu populairder dan ooit. Door deze evenementen kun je je als horecaondernemer onderscheiden van je concurrenten. Daarnaast wordt ook klantloyaliteit gestimuleerd en leidt dit tot hechtere klantrelaties, klantretentie en positieve (mond-tot-mond) reclame.
Menu op maat
Vaak zijn gerechten door een kok samengesteld en dan kan het zo zijn dat er toch ingrediënten inzitten die je niet lust, waar je allergisch voor bent of die niet passen in jou dieet. Door personalisatie kunnen gasten hun gerechten aanpassen naar hun eigen wensen en voorkeuren. Dit zorgt voor een unieke en op maat gemaakte eetervaring. Gasten hun gerechten laten personaliseren, leidt tot een hogere klanttevredenheid en loyaliteit.
Voorbeelden van deze horeca trend zijn de vegan-varianten die vaak verkrijgbaar zijn of gerechten waarbij je zelf ‘toppings’ kunt toevoegen om gerechten meer naar jouw smaak aan te passen. Maak van jouw restaurant een ultieme hotspot!
Open keukens als vermaak en betrouwbaarheid
De open keuken, een trend die al eerder is ontstaan, blijft een belangrijk element. Een open keuken zorgt (letterlijk) voor meer transparantie naar gasten. Het is voor gasten vermakelijk om te zien hoe en wie de gerechten bereid. Dat maakt de organisatie ook meteen een stuk persoonlijker!
Daarbij is een open keuken ook een goede methode voor het waarborgen van de hygiëne. Koks en keukenpersoneel worden gedwongen om netjes en geordend te werken, omdat alle gasten dit kunnen zien. En voor de consument dient de open keuken als en een geruststelling dat gerechten verantwoord en hygiënisch worden bereid. Een succesvolle uitvoering en ervaring met een open keuken schept een band met gasten en draagt bij aan een positieve reputatie!
Benieuwd hoe het er verder aan toe gaat bij de schoonmaak en het waarborgen van de hygiëne in een restaurant? Lees dan ook Een kijkje achter de schermen bij het schoonmaken van een restaurant!
Nieuw kleurtrend
Het is een groeiende trend wat betreft het interieur van horecagelegenheden: natuurlijke materialen en kleuren. Daarnaast wordt, zoals reeds hierboven vermeld, authenticiteit en esthetiek steeds belangrijker voor consumenten. Unieke design bij de inrichting worden steeds meer gewaardeerd. Ons viel het in elk geval op dat donkere aarde kleuren zoals groen, bruin of rood steeds meer zijn terug te zien. Vaak combineert men deze kleuren met complementaire kleuren of een behang met drukke print of design. Het verbinden van esthetische kleuren met een moderne meubels en accessoires, maakt het interieur helemaal af. Er zijn diverse organisaties voor interieurbouw in Maastricht die kunnen ondersteunen in het ontwikkelen van een authentieke en esthetische inrichting!
Een voorbeeld van deze kleurencombinaties zijn donkergroen (aards) en paars (complementair, of een variatie van de complementaire kleur), welk regelmatig opduiken in het interieur van nieuwe, hippe cafés, restaurants of bistro’s. Deze kleuren worden niet zomaar een trend, maar zijn gebaseerd op de psychologie.
Psychologische impact
Elke kleur heeft een eigen betekenis en uitstraling. Volgens de psychologie wordt de kleur groen vaak geassocieerd met natuur, gezondheid en welzijn. Dit roept gevoelens op van rust, wat tijdens een etentje bijdraagt aan een ontspannen sfeer. Daarbij verwijst groen naar duurzaamheid en het gebruik van verse, biologische of veganistische ingrediënten, wat tegenwoordig steeds meer de norm is.
Paarse kleuren of tinten verwijzen naar luxe, creativiteit, innovatie en magie of mysterie. Een paarse of donkerroze tint voegt elegantie en exclusiviteit toe de horeca-inrichting. Daarbij stimuleert een paarse kleur de eetlust!
Trends en sociale media
Sociale media heeft tegenwoordig steeds meer invloed. Het is belangrijk niet alleen te focussen op een esthetische uitstraling van de onderneming, maar ook op de presentatie van de gerechten of drankjes. Wanneer een horecagelegenheid een authentieke uitstraling heeft of gerechten mooi worden opgediend, zullen gasten hiervan foto’s maken en deze plaatsen in hun stories op sociale media. Deze trend verhoogt de zichtbaarheid van de organisatie!
Benieuwd hoe je jouw restaurant ‘instagram waardig’ kunt maken? Lees dan ook Zo maak je jouw restaurant Instagram waardig!
Het is noodzakelijk dat de horeca-industrie blijft evalueren om de beste ervaring te kunnen realiseren voor haar gasten. Door in te spelen op trends, maar ook op de wensen en behoeften van de consument, kun je als horecaondernemer je positie ten opzichte van concurrentie versterken! Weet hierbij ook welke kruiden niet mogen ontbreken in je professionele keuken.